Ben je al tijden bezig met modellenwerk of kom je pas net kijken? Welke situatie voor jou ook geldt, een portfolio is voor modellen van levensbelang. Dit document geeft potentiële opdrachtgevers de mogelijkheid om meer over jou te weten te komen. Hierin laat je niet alleen zien wat je kan, maar ook welke werkzaamheden je al eerder verricht hebt. Toch is er wel één duidelijk verschil: als beginnend model heb je natuurlijk nog niet heel veel opdrachten op jouw naam staan. Resultaten van eerdere opdrachten kunnen dan ook nog niet echt geshowd worden. Wat doe je dan? Hoe zorg je ervoor dat jouw portfolio alsnog een spiegel van jouw vaardigheden zal zijn? Hoe zorg je voor de beste foto’s?
Stel jezelf voor
Een portfolio bestaat niet alleen uit prachtige foto’s. Opdrachtgevers zijn immers niet alleen geïnteresseerd in jouw looks voor de camera, maar ook in de persoon achter het scherm. Wie ben jij? Wat maakt jouw interessant? Wat definieert jouw karakter? Dit kun je opschrijven. Door te spelen met woorden en gebeurtenissen uit jouw leven te beschrijven, geef je ze een duidelijk beeld van wie je bent en wat je doet. En bovenal: waarom jij een model bent om rekening mee te houden. Het is verstandig om deze tekst uit te printen en eventueel naar meerdere opdrachtgevers te versturen. Zorg er dan wel voor dat je over een kwalitatieve printer en – uiteraard – de juiste inktcartridges beschikt, zodat de kwaliteit van de tekst goed zichtbaar blijft.

Kies voor variatie
Een portfolio is eigenlijk een document om jezelf mee te verkopen. Bedenk nu eens waar jij op zou letten tijdens een reclame van een geliefd product. Zeker als dit product in veel verschillende vormen en door diverse leveranciers wordt geproduceerd. In dat geval wil je de verschillen weten. Dit kan alleen als je over meer informatie beschikt. Dit geldt ook voor jouw eigen portfolio. Er zijn ontzettend veel andere (beginnende) modellen. Allemaal prachtige dames, net zoals jij. Maar wat zorgt ervoor dat jij uniek bent en als enige geschikt bent voor deze opdracht? Dit laat je zien door een beter en gedetailleerd beeld van jezelf te schetsen. Daarom is het belangrijk om meer variëteit in je portfolio aan te brengen. Kies niet alleen voor foto’s in de studio of waar je helemaal op staat, maar laat ook een aantal close-ups of foto’s op bijzondere locaties schieten. Hiermee schets je een duidelijk beeld van jouw vaardigheden.
Kort maar krachtig
Laat je niet verleiden om ontzettend veel foto’s in jouw portfolio te plaatsen. Natuurlijk wil je een duidelijk beeld van jezelf schetsen, maar je kunt het ook overdrijven. Wanneer een opdrachtgever een portfolio ontvangt met honderden foto’s, zal deze al snel op de ‘grote stapel’ verdwijnen. Zij hebben vaak geen tijd en/of zin om alle foto’s door te kijken. Beperk daarom je portfolio tot enkel de mooiste foto’s, zodat je de opdrachtgever prikkelt om meer te ontvangen. Zorg bovendien voor veel variatie in het kleine aantal foto’s dat je wél gebruikt.
Je kunt er eventueel ook voor kiezen om alvast een conceptversie van jouw portfolio uit te printen. Dit doe je door het gebruik van een kwalitatieve printer met merktoners en cartridges, deze vind je bijvoorbeeld bij printspecialist PrintAbout. Deze breng je vervolgens mee naar een professioneel fotograaf. Zij letten vaak op hele andere dingen en kunnen jou door middel van hun vakkennis advies geven.